Maak onderwijsvernieuwing praktisch!
In dit artikel vind je een kort en beknopt overzicht omtrent onze ballen. Hierin leggen wij vooral het 'wat' uit. Wij verwijzen u graag naar onze andere artikelen waarin het 'waarom' veelal wordt behandeld.
Door wijsmetballen kun je allemaal op dezelfde manier kinderen betrekken bij hun leerproces, op individueel en groepsniveau.
Opstart-bal
Voor het opstarten van de les, dag of training gooien wij de opstart bal op. Deze bal zorgt ervoor dat jij als leerkracht inzage krijgt van wat de leerlingen al weten. Hiermee kun je ook de kloof dichten tussen de bovenkant van je groep en de onderkant. Bij het ophalen van voorkennis tackle je ook de misvattingen over een onderwerp.
Reflectie- bal
Feedback geef je aan leerlingen voor houvast, om leerdoelen te behalen en informatie te geven waar zij staan in hun ontwikkeling. Feedback is het meest effectief als dit leidt tot in beweging komen en houden van leerlingen in relatie tot leren. Leerlingen moeten de feedback kunnen begrijpen en in staat zijn om hier een vervolg aan te geven.
Iedere leerkracht weet dat een veilige sfeer in de groep de basis is om tot leren te komen. Toch is dit een onderwerp wat al snel plaats moet maken voor de basisvakken in het onderwijs. En dat is gek. Als een kweker halverwege het seizoen zijn lampen niet meer aanzet, omdat hij niet zoveel tijd heeft voor het klimaat in de kas, maar wel plantjes blijft zaaien, wil je hem ook adviseren om eerst dat klimaat weer op orde te hebben. Met onze ballen blijft het groepsproces een terugkerend onderwerp waar je gemakkelijk ‘even een balletje over opgooit’.
De sociale-bal zorgt ervoor dat leerlingen elkaar beter leren kennen en begrijpen. De bal nodigt uit om te leren van elkaar, nadenken over elkaar en te groeien met elkaar. Hiermee creëer je een sfeer van vertrouwen tussen leerlingen onderling. En die sfeer komt goed van pas bij het aanmoedigen in het leren van fouten en het proberen van nieuwe strategieën om met fouten om te gaan.
Meer informatie over deze ballen kun je vinden op www.wijsmetballen.nl.
« Groepsontwikkeling na de gouden weken. Reflecteren in het onderwijs »