Waarom onze ballen in het onderwijs?
4 jaar geleden richtten we een bedrijfje op dat zich focuste op het bieden van cursussen in de sportwereld. We ontwikkelden daarbij ook producten, waaronder de de zogeheten 'Terugkijkbal'. Een bal met vragen die kinderen aan het eind van de training laat reflecteren. De reacties waren positief, de kinderen vonden het fantastisch en steeds meer trainers vroegen naar de ballen. In de tussentijd zette Dijar stappen in zijn voetbaltrainers-carrière waardoor vooruitgerichtwerken op een lager pitje kwam te staan. Toch bleven we, na 4 jaar, nog steeds vragen krijgen over de bal. Daardoor ging dat balletje bij ons toch ook weer rollen.
Tegelijkertijd merkte marloes dat er in het onderwijs een verandering gaande was in de manier waarop gekeken wordt naar hoe kinderen zich het beste ontwikkelen. Ze zag dat er steeds meer aandacht kwam voor de Groeimindset, voor leren zichtbaar maken en formatieve assessment. Kinderen moesten meer eigenaar worden van hun eigen leerproces. Veel leerkrachten volgen cursussen met als doel om die theorie snel toe te gaan passen in het klaslokaal. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd even makkelijk. Want je kunt wel zeggen: ‘Vanaf nu gaan we zo werken’, maar het is niet makkelijk om je aangeleerde gewoontes aan de kant te zetten.
Voor het aanleren van een nieuwe gewoonte heb je 21 dagen de tijd nodig en je hebt zelfs 90 dagen nodig om er een automatisme van te maken (Tigchelaar, 2015). Tel daarbij op dat je 70 procent van de informatie die je de dag daarvoor op een cursus hebt gehoord bij het opstaan alweer bent vergeten (Tigchelaar, 2015) en het is opeens heel logisch dat het een eeuwigheid duurt voordat er in onderwijsland een daadwerkelijke verandering heeft plaatsgevonden. Helemaal als je bedenkt dat je als leerkracht een behoorlijk hectisch beroep hebt. Je komt ‘s ochtends de klas binnen, met nog 30 procent van je kennis, Ayoub komt naar je toe om te vertellen over de ruzie met Peter, de ouders van Isa staan voor je neus, omdat ze extra huiswerk willen hebben en oja, er was nog iets met een vergadering vanmiddag. Voor je het weet is die 30 procent van die cursus overruled door de hectiek van het leven in een klaslokaal.
Dat vinden we zonde. Er is zoveel kennis voorhanden, maar de ommeslag van theorie naar praktijk verloopt om bovengenoemde reden lastig. Dat kun je accepteren, maar je kunt er ook een oplossing voor zoeken. Een praktische in ons geval, die kinderen ontzettend aanspreekt. Heb je wel eens een bal op je bureau gelegd? Binnen de kortste keren komen kinderen vragen wat het plan daarmee is. Een bal nodigt uit om mee te gooien. Dat is precies de bedoeling van onze ballen. En om vervolgens je hoofd aan te zetten. Om daarna na te denken over vragen die passen bij het opstarten van de les, bij het afsluiten van de les, het groepsklimaat, sociale vaardigheden en het ontwikkelen van zelfkennis.
Dat zijn onderwerpen waarvan wij merkten dat er te weinig aandacht voor is of waarbij de wetenschappelijke achtergrond nog te weinig voeten in de aarde heeft gekregen in het lokaal. Onderwerpen waar heel veel kennis over is, maar waar nog te weinig mee gedaan wordt in de praktijk. Hoe leuk is het dat we al die kennis letterlijk het klaslokaal ingooien?
Tags: #Leermiddelen #groeimindset #leerkracht #praktisch #bewegendleren
Reactie plaatsen
Reacties